- Start: 2020-10-07, godzina 19:00
- Koniec: 2020-10-07, godzina 21:00
- Miejscowość: Koźlice
- Miejsce: Europejskie Centrum Pamięć, Edukacja, Kultura (Koźlice 1, 59-900 Zgorzelec)
- Wstęp: 25 zł bilet normalny / 15 zł bilet ulgowy*
Pojęcie technika dla muzyka równozaczne jest z techniką gry. Ta z kolei przede wszystkim kojarzona jest z kanonem technik powstałych w okresie do końca XIX wieku, które w optymalny sposób wydobywają to, co nadal jest rozumiane jako normalne brzmienie instrumentów. Inne techniki określane są mianem „rozszerzonych technik gry”, choć wiele z nich zyskuje coraz większą popularność i zaczyna dorównywać rangą tym znanym. Techniki gry zawsze wysuwają się na pierwszy plan, gdy z instrumentów próbuje się wydobyć nowe, niesłyszane dotąd dźwięki. Nieważne, czy wynika to ze szczególnej wirtuozerii, czy z niewykłego ich brzmienia.
W programie koncertu Michael Maierhof jest obecny dwukrotnie. Jego zamiarem nie jest stałe podążanie za nowym. Wręcz przeciwnie: tutaj każdy utwór ogranicza się do własnej gamy starannie dobranych i wyważonych względem siebie dźwięków. W utworze „Sugar 1“ punktem wyjścia są różne sposoby pociągania smyczkiem, natomiast w utworze „Exit E“ wykorzystano z jednej strony dodatkowe rezonatory do zmiany dźwięku, z drugiej zaś strony systemy wibracyjne do pobudzania strun.
Technika w utworze Michaela Flade'a „Spiel: seltsam attraktiv“ (pl. „Gra: dziwnie atrakcyjna”) zastosowana została w sposób niemal namacalny. Mamy okazję doświadczyć dźwięków granych na żywo, śledzić ich zapis i przetwarzanie na komputerze, odtwarzanie przy pomocy głośników, zarówno przy akompaniamencie muzyków, jak i solo, a także jako instalacja dźwiękowa. Ponadto wykonawcy nie dysponują przygotowanym wcześniej dźwiękiem, lecz zbiorem pól gry, po których mogą się poruszać według określonych zasad.
Te dwa podejścia łączą się w nowym utworze Ricardo Eizirika. W swoich kompozycjach wykorzystuje on z jednej strony brzmienia elektroniczne, z drugiej zaś strony nietypowe techniki gry dla muzyków instrumentalnych. Jego utwory charakteryzują się regularną obecnością komponentu teatralnego. Nasuwa się więc pytanie, na ile człowiek jest panem, a na ile niewolnikiem własnej techniki gry.
Program:
Michael Maierhof: Sugar 1 (2001)
Michael Maierhof: Exit E (2011)
Michael Flade: Spiel: seltsam attraktiv (2008)
Ricardo Eizirik: Neues Stück (2020, UA)
Neues Klaviertrio Dresden
Uta-Maria Lempert: skrzypce
Matthias Lorenz: wiolonczela
Clemens Hund-Göschel: fortepian
*Bilety ulgowe przysługują uczniom, studentom, emerytom, osobom bezrobotnym i niepełnosprawnym.